شهادت مولای متقیان امیرمومنان و همسر بانوی دو عالم را به همه شما تسلیت عرض می نماییم.

بیش از یک هفته تا شروع سال تحصیلی جدید نمانده است.

بخش عسلویه که هنوز در لیست محرومترین بخشها و مناطق کشورمان ایران محسوب می شود.دارای بحران شدید در آموزش و پرورش می باشد و تنها راه برون رفت از این بحران همانا توجه مسئولان محترم و اولیاء عزیز و عنایت به آموزش و پرورش  فرزندان این منطقه می باشد.

اکنون با توجه به تغییر مدیریت اداره آموزش و پرورش و آمدن مدیری جوان و پر انرژی و دارای خلاقیت فکری  بجاست که همه از دانشجو تا فرهنگی و مسئولان بخش و سازمان منطقه ویژه و اولیاء دست به دست هم داده و امور آموزش و پروش منطقه عسلویه را بهبود بخشیم.

معمولا کارایی و موفقیت آموزش و پرورش را در خروجی و قبولی دانش آموزان بخصوص در کنکور سراسری می سنجند.

امسال وضعیت رتبه های دانش آموزان بخش عسلویه در کنکور سراسری 88 بسیار ضعیف و نامطلوب بود به گونه ای که به جز یک خانم پشت کنکوری که با رتبه 700 در سهمیه مناطق افتخار کسب نمودند بقیه و بیش از 90 درصد دانش آموزان رتبه بالای 30000 سی هزار در کنکور بدست آوردند.

هنگامی که دلایل افت تحصیلی دانش آموزان را بررسی می کنیم به موارد ذیل می رسیم:

1- نداشتن انگیزه توسط دانش آموزان و عدم برانگیختگی توسط اولیاء و مدارس

2- عدم اجرای طرح روستا مرکزی: بدلیل بعد مسافت مدارس دبیرستان از روستاهای بخش عسلویه و نیاز شدید به سرویس جهت ایاب و ذهاب دانش آموزان دختر و پسر بخصوص دبیرستان و راهنمایی ، سال گذشته سازمان منطقه ویژه برخلاف روال سالهای قبل تنها با هزینه سرویس روستا مرکزی دختران موافقت کرد و دانش آموزان پسر بخش عسلویه از این سرویس محروم ماندند.

این امر باعث مشکلات عمده ای همچون؛ کشته شدن 4 نفر بر اثر تصادف جاده ای و مصدوم شدن بیش از 7 نفر از دانش موزان در مسیر مدرسه، فرار از تحصیل توسط پسران،غیبت در کلاسهای درس،دیر حاضر شدن در کلاس و ... گردید.

3- کمبود شدید نیروی معلم تخصصی در رشته های تخصصی: در دبیرستانها و راهنایی های منطقه عسلویه بدلیل کمبود نیروی متخصص معلمان در رشته های غیر تخصص خود به تدریس پرداختند و این موجب افت شدید کارایی آنان گردید.این امر بخصوص در رشته های ریاضی فیزیک دبیرستان و دوره های راهنمایی نمود بیشتری پیدا کرد. مثلا نیروی که تخصص علوم تجربی داشت به تدریس علوم اجتماعی پرداخت.

4- ساعات تدریس غیر استاندارد دبیران: بسیاری از دبیران مدارس بدلیل کمبود نیروی تخصصی علاوه بر موظفی و استاندارد 24 ساعت تدرس در هفته تا 70 ساعات تدریس داشتند که این خود عمق فاجعه و بحران را می رساند.

5- نداشتن ارتباط اولیاء با مدارس: در بخش عسلویه به دلیل سطح سواد و علمی پایین اولیاء هنوز جایگاه علم و دانش آندوزی در بین مردم ارج و مقامی ندارد.

6-وضعیت نامطلوب بهداشتی: با توجه به کمبود شدید آب شرب در مدارس و عدم حمایت سازمان منطقه ویژه،همچنین نداشتن هزینه جهت مستخدم مدارس،خراب بودن برخی از سرویس های بهداشتی،رعایت ننمودن بهداشت شخصی و عدم فرهنگسازی در این زمینه موجب بی علاقه گی نسبت به مدارس در بین دانش آموزان گردیده است.

 به سوی آینده

شما چه مشکلات دیگر می بینید و راهکارها را چه پیشنهاد می نمایید؟؟

 

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.