در جوابیه همانگونه که می بینیم اشاره ای ضمنی به صحت مطالب شده است اما در نهایت قضاوت را به خوانندگان عزیز می سپاریم.

سـلام علیکم

        احتراماً، در پی درج مطلبی با عنوان « هرج و مرج در شروع سال تحصیلی عسلویه » که از وبلاگ اندیشه ورزان برنا در سایت خلیج فارس درج شده بود، اداره آموزش و پرورش منطقه عسلویه جوابیه خود را به مسائل مطرح شده در وبلاگ اندیشه ورزان برنا به شرح زیر به اطلاع بازدیدکنندگان آن سایت می رساند. خواهشمند است براساس قانون مطبوعات و به جهت تنویر اذهان عموم نسبت به درج این جوابیه در آن سایت اقدام نموده تا اهالی شریف منطقه و خوانندگان محترم آن سایت ضمن مطالعه و مقایسه مطالب خود قضاوت نمایند.

۱)     در این وبلاگ اظهار شده که دانش آموزان دبستان عسلویه بدون کلاس بوده و به جای کلاس، انبار در اختیار آنها قرار داده شده است. این در حالی است که علاوه بر کارشناسان اداره، رئیس آموزش و پرورش منطقه عسلویه در سه روز اول مهرماه سه بار و قبل از آن (در شهریور ماه) بارها از این دبستان بازدید نموده و در حالی که بعضی افراد فرصت طلب در اولین روزهای بازگشایی مدارس سعی داشتند این شائبه را به اذهان عموم القا کنند که دانش آموزان در این مدرسه میز و نیمکت ندارند، در حضور اعضای محترم شورای اسلامی شهر عسلویه، انجمن اولیا و مربیان، آموزگاران و مدیر و معاونین مدرسه، تک تک کلاس ها را بازدید و میز و نیمکتها موجودرا با شمار دانش آموزان تطبیق داده و اثبات گردید علاوه بر اینکه هیچ دانش آموزی بدون میز و نیمکت نیست، به تعداد ۵۰ نفر دانش آموز دیگر هم میز و نیمکت در کلاس ها موجود می باشد. در ارتباط با در اختیار گذاشتن انبار به جای کلاس نیز که در این وبلاگ عنوان شده، شایان ذکر است که هر انسان منصفی از کلاس های دبستان عسلویه بازدید نماید به حقیقت مطلب پی خواهد برد و در نهایت اینکه دلیل نمی شود اگر زمانی یک کلاس، آن هم در مدرسه نوساز به دلیل نبود دانش آموز و عدم نیاز به فضا، به عنوان کلاس مورد استفاده قرار نمی گرفته، اکنون که شمار دانش آموزان افزایش یافته نیز از آن استفاده نگردد و به عنوان انبار متروکه تلقی گردد.

۲)     در ارتباط با اظهارات خلاف واقع این وبلاگ مبنی بر عدم تشکیل کلاس و کمبود معلم در روستای بنود قابل ذکر است که امسال، اولین سالی است که تأمین نیرو و سازماندهی مدارس و صدور ابلاغ معلمان در تیرماه یعنی سه ماه قبل از شروع سال تحصیلی در کل کشور و همچنین در تمامی شهرستان ها و مناطق استان بوشهر انجام گرفت و با حمایت های وزیر توانمند و لایق آموزش و پرورش و تأکید مدیر کل محترم استان بوشهر تمامی نیروهای جدیدالاستخدام استان بوشهر به منطقه عسلویه اختصاص یافت و این منطقه علی رغم مشکلات فراوانی که سال های قبل در ارتباط با نیروی انسانی داشت و حتی گاهی با گذشت ۲ ماه از سال تحصیلی از کمبود نیروی انسانی رنج می برد امسال به لطف خدا و با تلاش بی وقفه ی نیروهای اداری و مدیران مدارس و همچنین عنایت مدیر کل محترم و معاونین ایشان توانست در اولین مرحله ارزیابی پروژه مهر و سازماندهی نیرو، تجهیزات و فضا بین تمامی مناطق و شهرستان های ۱۷ گانه استان، مقام برتر را به خود اختصاص دهد و مورد تقدیر قرار بگیرد. لذا روستای بنود نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تمامی کلاس های دبستان این روستا از اولین روز سال تحصیلی دایر و آموزگاران سر کلاس خود حاضر بودند.

در ضمن هیچ یک از آموزگاران مقطع ابتدایی در منطقه عسلویه به مقطع متوسطه، منتقل نشده و بیان این مسئله، اطلاعات ناقص وبلاگ اندیشه ورزان برنا و اخذ اخبار از منابع ناآگاه و غیرمعتبر و عدم تحقیق لازم در این زمینه را می رساند زیرا تمامی کسانی که در سال جاری تغییر مقطع یافته اند یا در مقاطع دیگر غیر از ابتدایی و یا در سمت مدیر و معاون مدارس یا مدیر مجتمع بوده اند، نه آموزگار ابتدایی، که آن هم با درخواست خود نیروها و با مجوز کمیته برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان و به دلیل نیاز به نیرو در مقطع متوسطه صورت گرفته و قبل از تغییر مقطع این عزیزان، به جای تمامی آنها، نیرو توسط اداره کل استان جایگزین شده است.

۳)     این وبلاگ در بند ۳ مطلب مذکور عنوان نموده که مقطع ابتدایی با کمبود نیرو مواجه می باشد که دلیل آن را تغییر مقطع اکثر معلمان ابتدایی به مقطع متوسطه ذکر کرده است که به دلیل تکراری بودن موضوع، نظر مخاطبین را به توضیحات بند قبل جلب نماید. و اضافه بر آن یکی از شرایط تغیر مقطع از ابتدایی به مقاطع دیگر، مازاد بودن نیرو در آن مقطع می باشد. لذا اگر حتی یک کلاس ابتدایی هم بدون معلم باشد، کمیته برنامه ریزی منطقه و همچنین استان با انتقال نیرو از آن مقطع موافقت نمی نماید.

تشکیل کلاس های دوپایه نیز به دلیل کمبود معلم نیست بلکه براساس دستورالعمل و نرم تعیین شده از طرف وزارت آموزش و پرورش می باشد که اگر حد نصاب تعداد دانش آموزان دو یا چندپایه ابتدایی زیر ۲۵ نفر باشد باید به صورت دو پایه یا چند پایه اداره شود. و این در سراسر کشور یکسان است. بنابراین جایی که نیروی مازاد نیز وجود داشته باشد به اینگونه کلاس ها مجوز تفکیک داده نمی شود.

۴)     در ارتباط با موارد مطرح شده در این وب سایت که « به دلیل کمبود امکانات و کلاس از دانش آموزان علاقمند به رشته های فنی حرفه ای و کاردانش ثبت نام به عمل نمی آید » لازم به توضیح است که تا قبل از سال ۸۸ هیچ هنرستان فنی حرفه ای پسرانه و همچنین هیچ هنرستان کاردانش دخترانه در منطقه عسلویه موجود نبود و سالیان متمادی این منطقه تنها از یک هنرستان کاردانش پسرانه ( که مدت ها فقط با دو رشته ادامه حیات می داد ) و یک هنرستان فنی حرفه ای دخترانه ( که آن هم فقط دو رشته داشت ) و همچنین پوشش تحصیلی بسیار پایین و دور از انتظار در شاخه ی فنی حرفه ای برخوردار بود که به دلیل تکراری بودن و عدم تنوع در رشته ها با عدم استقبال  دانش آموزان مواجه بود و حتی رشته های محدود موجود نیز اشباع نمی گردید.

اما در همین سه سال اخیر علاوه بر توسعه رشته های قبلی و تأسیس رشته های جدید در هنرستان های فوق الذکر، سه هنرستان جدید دیگر ( ۱- اولین هنرستان کاردانش دخترانه منطقه در روستای سهموشمالی با دو رشته، ۲- اولین هنرستان فنی حرفه ای پسرانه در شهر عسلویه با دو رشته و ۳- یک هنرستان کاردانش پسرانه دیگر در شهر نخل تقی با سه رشته ) تأسیس نموده و همچنین یکی از هنرستان ها را نیز با اخذ مجوز از اداره کل آموزش و پرورش استان و وزارت محترم به امکانات شبانه روزی ( خوابگاه، غذا و … ) مجهز نموده است و این پیشرفت ها باعث شده تا بر خلاف سال های قبل که دانش آموزان این منطقه جهت تحصیل به هنرستان های همجوار رفت و آمد می کردند، اکنون دانش آموزان شهرستانهای همجوار متقاضی ادامه تحصیل در هنرستانهای این منطقه باشند. همچنین در ارتباط با ارتقاء پوشش تحصیلی دانش آموزان در رشته های فنی حرفه ای و کاردانش نیز این منطقه در سال قبل با یک جهش باور نکردنی از رتبه آخر در بین ۱۷ شهرستان و منطقه استان به رتبه اول ارتقاء یافته است که این خود یکی دیگر از افتخارات خیره کننده آموزش و پرورش عسلویه در دولت عدالت ورز دهم می باشد و اگر امسال با وجود این همه توسعه در زمینه رشته های فنی حرفه ای و کاردانش باز هم ( به اعتراف این وبلاگ ) تعداد زیادی از دانش آموزان متقاضی ثبت نام در این هنرستان ها          می باشند خود مهر تأییدی است بعد عملکرد فوق العاده ی آموزش و پرورش عسلویه در این زمینه که باعث استقبال بی نظیر اولیاء و دانش آموزان از رشته های فنی و کاردانش موجود شده است.

۵)     در جواب بند ۵ وبلاگ اندیشه ورزان برنا به استحضار می رساند امتحانات دانش آموزان در چارچوب قوانین و مقررات و              آئین نامه های آموزشی صادره از وزارت آموزش و پرورش و با حضور همه همکاران بخصوص ناظرین استانی و منطقه ایی و در کمال صحت برگزار گردیده و با نظارتی که بر امر امتحانات دایر بود هیچگونه تخلفی در برگزاری امتحانات صورت نگرفته است که دلیل صحت و سقم موارد، مستندات موجود در اداره و مدارس می باشد. کلاس های درسی براساس تفاهم نامه توسعه و تشکیل کلاسها با مدیران مدارس شکل گرفته است و  از حداکثر ظرفیت مدارس نهایت استفاده شده است. لذا کلیه دانش آموزان واجد شرایط، متقاضی ثبت نام در مدارس متوسطه، ثبت نام شده اند. بعضی از هنرستان ها با توجه به تعداد زیاد متقاضیان و کمبود کلاس ظرفیت آنها تکمیل گردیده و حداکثر ممکن هنرجو در آنها ثبت نام شده اند از جمله هنرستان شهید مدرس و سمیه، اما تعدادی از هنرستانهای منطقه از جمله هنرستان فاطمه بنت اسد بیدخون و شهید چمران عسلویه هنوز هم ظرفیت پذیرش هنرجو دارند. لذا در حال حاضر هیچ دانش آموزی بلاتکلیف و بدون کلاس نمی باشد.

۶)     در توضیح موارد مطرح شده در بند ۶ مطالب مندرج در این وبلاگ همانگونه که نویسنده خبر مذکور عنوان نموده و همچنین طبق قانون، تغییر مقطع مدیران و معاونین و معلمان براساس درخواست کتبی خودشان می باشد و طبق دستورالعمل مربوطه، تغییر مقطع شرایطی دارد که یکی از آنها حداقل یک سال تدریس توسط فرد متقاضی در مقطع درخواستی می باشد. لذا هیچ مدیر یا معاونی بالاجبار تغییر مقطع داده نشده بلکه آموزش و پرورش عسلویه در این مورد نیز مثل موارد دیگر طبق قانون و براساس درخواست کتبی و اصرار خود مدیران اقدام نموده. ضمناً علی رغم بزرگ نمایی این وبلاگ « که موجی از کنار رفتن مدیران با تجربه اتفاق افتاده » که بی اطلاعی و یا غرض ورزی نویسنده آنرا می رساند. خاطر نشان می سازد که از بین کل مدیران مدارس و مجتمع های این منطقه ( ۲۶ مدیر ) فقط دو نفر درخواست تغییر مقطع داشته که به جای آنها نیز مدیران با سابقه بیشتر منصوب گردیده است.

موضوع دیگری که باید به آن اشاره نمود اینکه براساس مندرجات و استدلال های وبلاگ مذکور اینگونه برداشت می گردد که تصور نویسنده این بوده که هیچ نیرویی بدون تجربه مدیریت نمی تواند در پست های مدیریتی قرار بگیرد و هیچ مدیر با تجربه ای نیز نباید جابجا گردد که این تصوری محال است و لذا انتخاب مدیران براساس شایستگی، صلاحیت و توانایی آنها انجام می پذیرد، ضمن اینکه چرخش مدیران و نخبگان نیز در هر جامعه ای امری لازم است. بر همین اساس هر نیرویی که براساس سوابق کاری شایسته مدیریت تشخیص داده شود و شرایط احراز پست های مدیریتی را داشته باشد می تواند در این سمت قرار بگیرد و این امری بدیهی است و جای هیچ تعجب و « شوکی » وجود ندارد. علاوه بر این آیا پیشداوری در ارتباط با عملکرد مدیری که بیش از سه روز از مدیریت وی نمی گذرد بی انصافی نیست؟

۷)     در ارتباط با بند ۷ مندرجات این وبلاگ برنامه ریزی جهت سرویس های ایاب و ذهاب دانش آموزان ( روستا مرکزی ) منطقه عسلویه در تابستان انجام شده و از اولین روز بازگشایی بدون هیچ کم و کاستی و بدون حتی یک مورد نارضایتی و شکایت اولیا و دانش آموزان شروع به کار کرده اند و عسلویه تنها منطقه ای است که سرویس های ایاب و ذهاب دانش آموزان را به صورت صد در صد رایگان انجام می دهد و این در حالی است که طبق قانون در سراسر کشور ۵۰% هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان به عهده اولیا است.

                                         اسماعیل احمدی

                                         رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه عسلویه